سنتکام مدعی کشته شدن یکی از رهبران داعش در سوریه شد پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه سخنگوی هیئت مذاکره کننده در واکنش به ادعا‌های روبیو: صلح واقعی با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد قالیباف: کشور‌های غرب آسیا و اسلامی باید نظم جدیدی را متکی بر ظرفیت‌ها، منابع و مردم خود بنا کنند عراقچی همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات قرار داد آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت قالیباف با علی‌اف دیدار کرد ترامپ: ایران خبر داد که از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیرد ادعای وزیر جنگ اسرائیل درباره ادامه حضور در لبنان: آمریکا هم بخواهد عقب‌نشینی نمی‌کنیم المیادین به نقل از مقام کاخ سفید: قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ به رئیس‌جمهور ارائه نمی‌شوند و قدرت قانونی ندارند پاکستان: مذاکرات فنی بین ایران و آمریکا با وجود استراحت‌های طرفین، همچنان ادامه دارد و قرار است طی روز‌های آتی از سر گرفته شود قالیباف: تفاهم اسلام‌آباد نه نتیجه فشار و اجبار، بلکه حاصل اقتدار ملت ایران بود/ در میانه جنگ بر اساس نظر رهبر انقلاب اعلام کردم که ایران آماده توافق‌های امنیتی با کشور‌های منطقه است وزیر جنگ آمریکا: اولین آزمایش سامانه پدافندی جدید «گنبد طلایی» ایالات متحده، با موفقیت انجام شد/ این رویداد در چارچوب تصویب «لایحه بزرگ زیبا» میسر شد سخنگوی وزارت خارجه پاکستان: خط ارتباط مستقیم میان ایران و آمریکا برقرار می‌شود ترامپ نتانیاهو را به قطع رابطه تهدید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعای افزایش ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران را تکرار کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعای افزایش ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران را تکرار کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه برای اعضای شورای حکام ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران با غلظت ۶۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۴۴۰ کیلوگرم رسیده است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - 2025 September 03
کد خبر: ۲۸۸۲۰۱

به گزارش راهبرد معاصر، آژانس بین المللی انرژی اتمی در این سند که به رویت خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده، ادعا کرده که ایران تا تاریخ ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد)، ۴۴۰.۹ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد در اختیار داشته است که نسبت به گزارش قبلی آژانس در ماه مه، افزایش ۳۲.۳ کیلوگرمی نشان می‌دهد.

آژانس اعلام کرده این برآورد «بر پایه اطلاعات ارائه‌شده از سوی ایران، فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) تا ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) و همچنین تخمین‌های مبتنی بر عملکرد گذشته تأسیسات مربوطه» صورت گرفته است.

در بخش دیگری از گزارش آمده است که مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا تاریخ ۱۳ ژوئن، ۹ هزار و ۸۷۴.۹ کیلوگرم بوده که نسبت به ماه مه، ۶۲۷.۳ کیلوگرم افزایش نشان می‌دهد.

با این حال، آژانس اذعان کرده که از ۱۳ ژوئن به بعد «به دلیل شرایط امنیتی، قادر به انجام فعالیت‌های میدانی لازم برای جمع‌آوری و راستی‌آزمایی اطلاعات مربوط به تغییرات ذخایر نبوده است».

در بخش دیگری از این گزارش، آژانس نسبت به تصمیم مشروع تهران برای تعلیق همکاری با این نهاد ابراز تاسف کرده و مدعی شده است که طی این دوره «آژانس تداوم دانش خود را نسبت به موجودی مواد هسته‌ای در ایران، شامل اورانیوم با غنای پایین و بالا، از دست داده است» و این مسئله نیازمند رسیدگی فوری است.

آژانس همچنین ادعا کرده است که پس از آغاز حملات نظامی به چند تأسیسات هسته‌ای ایران، فعالیت‌های میدانی را برای «دلایل ایمنی» متوقف کرده و این موضوع با موافقت ایران انجام گرفته است.

این نهاد همچنین با تکرار ادعا‌های سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شده است که «در طول این دوره گزارشی، هیچ‌گونه تعاملی میان ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی حل‌نشده صورت نگرفته است».

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که بر اساس برنامه اعلام شده، نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه هفته آینده (۱۷ شهریور) در وین برگزار خواهد شد و موضوع هسته‌ای ایران طبق جلسات پیشین در دستور کار شورا قرار دارد.

ایران همواره اعلام کرده است که به تعهدات پادمانی خود پایبند بوده و غنی‌سازی اورانیوم، در چارچوب حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای کشور و با اهداف غیرنظامی و مطابق با نیاز‌های صنعتی و پزشکی انجام می‌شود./ ایرنا 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار